Reisebrev fra 1978, Kapittel 56 -Trekking i Himalaya, på vei oppover fjellene.

img_0874På trekking, Bahunapatti, et sted oppi fjellene i Nepal, 6.12.1978

Nå er vi kommet oss av gåre på trekking, takket være Steves fenomenale organisering, og jeg ser fram til denne fantastiske fysiske utskeielse.

Etter flere dagers flying fram og tilbake for å ordne alt, ble det bestemt at vi skulle overnatte nede i Kathmandu, og ta bussen klokken 06.00.  Steve skulle orden alt –og som det går når en skal ordne alt, vi endte opp med et kjempedyrt hotellrom.  22 rupee !!    Vi måtte stå opp 04,30, det var iskaldt !

Vi gikk til busstasjonen hvor vi tok en buss opp til Panchkal a la sardin i boks.  Bussen var overfylt på en typisk asiatisk måte, hvor alle satt oppå hverandre etter de hadde klart å trøkke inn maksimalt med mennesker, madrasser, kjeler, bunter av bagasje og enda flere folk.  Her gjelder det ikke å måtte på do!

Vi hadde leid guide og bærer.  Vi må det for å klare å gå høyt oppover, og enda få med oss alt vi trenger.  Bæreren viste seg å være en liten tass på 13 år ! Vi ble litt skeptiske men hadde problemer med å få leid flere bærere, så vi måtte bare godta det, og kom ikke i gang før klokka var 10.

Det var en lang gåtur og jeg begynte å merke det i beina allerede etter en time.  Jeg hadde ikke klart det med tung sekk.  Dette gjør man frivillig, tenkte jeg !   Så stoppet vi for lunsj.  Dietten blir ganske nøktern forstår jeg.  Rar yoghurt fra bøffelmelk og harde tørkede riskorn.  Med sukker var det ikke så verst, men det var hardt å tygge og sikkert veldig sunt.

Bærerne begynte å trøble med å skulle ha mer penger, men vi var blitt enige om en pris, -18 rupee om dagen, så vi sto på det. Folk prøver jo å lure deg hele tida så man blir litt lei.  Turen tok nesten syv timer i bratt terreng og jeg var ganske sliten da vi kom fram til målet for dagen.  Nå bor vi i et koselig lite tehus sammen med tre dansker.  Jeg har prata med guiden vår, som heter Rincci og er en Sherpa, om avskyelige snømenn og all verdens.  Vi sitter her og prater og har det veldig koselig !